DRUHÁ STOVKA NA KOLOBCE
Uplynul
rok i narozeniny 64 a začal jsem špekulovat, jestli bych to zase
dal. Nějak jsem se ale nemohl odhodlat. Ládín rekonstruoval chatu v
Beskydech a vdával dceru, musel bych sám a stejně jaksi pořád
nebylo hezky. Tu pršelo, onde chtěla manželka to či ono a když
nebyly žádné vnější okolnosti, tak se mi pro změnu nechtělo.
Až
jsem se v pondělí 11.6.2018 vzbudil ve 4.00 s tím, že jestli tu
stovku chci jet, tak hned. Než se manželka vypravila do práce, byl
jsem přichystán a jako loni jsem s ní a s koloběžkou šel na
zastávku. Tím podobnosti s loňskou stovkou končí. Pasažéři
z dvacet osmičky už jsou na moji kolobku zvyklí a mně taky bylo
vcelku fuk, jestli se dívají, nebo ne.
Tentokrát
jsem měl namířeno na druhou stranu. S Ládínem jsme párkrát
předtím sjeli cyklostezku č. 59 z Ostravice až k nám domů – bylo
to 51 km. Tam jsme se nechali vyvézt vlakem a zpátky to téměř
celou cestu jelo z kopečka skoro samo. Balada!
Ale
tentokrát žádné mastňačení. Pojedeš to celé na kolobce. Šenov
– Ostravice a zpět a máš stovku jako vyšitou. To by bylo, abys
nedojel do Beskyd.
Tak
jo. Den jako vyšitý, teplo, ale také lehký vánek, sluníčko,
ale občas lehce zataženo, takže žádný híc jako minule – to
výrazně pomáhá. U zmrzlinového nosorožce ve Václavovicích
ještě mají v 6.20 obchodnickou půlnoc, zato v Sedlištích už
hodně před sedmou čile obchoduje Vietnamec, i když má na dveřích
napsáno “Večerka“. Frýdkem – Místkem projíždím s houfy
školáků / študáků táhnoucími od vlaků do četných škol na
jeden z posledních vyučovacích dnů.
Ostravice ve Frýdku - Místku |
Koncem
rána jsem už na Pražmě a to už je jasné Pobeskydí. Jde to dnes
nějak moc dobře. I když je terén do kopečka, jede se kupodivu
dobře a začínám mít dojem, že to dám, pokud se samozřejmě
něco nepředvídaného nesemele. Že by ty skoro tři tisíce
naježděných kilometrů byly znát? No, nějaký trénink to je –
že bych byl trénovanej? Možná, protože už se blíží Frýdlant.
Celá trasa je hezká, ale ten kus kolem tovární zdi, to je hnus.
Naštěstí je tento hnusikus nedlouhý a krásně okolí Ostravice
znovu převažuje. Nová dědina se jen mihne a obec Ostravice se už
z dálky hlásí spoustou rekreačních chat. Zhusta jsou ještě
socialistického typu a lze zde dobře sledovat vývoj stavebního
slohu od II. pětiletky až po podnikatelskou okázalost. Kromě
chat je zde také hodně rodinných domků, protože Ostravice je zkrátka už v horách, i když na jejich okraji a ty přírodní
hodnoty prostě má. Mrví je ovšem neobadaná šňůra aut, sunoucí
se v zimě v létě směrem na Slovensko. Je tam husto, jako by táhli
muslmanští janičáři.
U
nádraží Ostravice ukazuje tachometr k mému překvapení pouhých
42 km. Kde je těch zbývajících devět? Cestou zpátky mi bude
chybět dalších devět, jak je to možný? Vždyť to sem bylo 51
km.
No
jo, ale to jsme jako začátečníci jezdili s Ládínem hezky podle
mapy po značené cyklostezce, kdežto teď jsme se za ty dva roky
vyjezdili a tak to beru lesem, trávou, pěšinkama, na nejkratší
možnou cestu do Frýdku najíždím po paměti a tak se ty kilometry
výrazně šetří.
Tak
jo, takže si zajedu na Šance, na přehradu k hrázi. Mohl by z ní
být dobrý rozhled. Ale chyba lávky. Silnice Ostravice nádraží
-Šance přehrada je tak plná aut, že jsem byl zhnusen hned za první
křižovatkou. Tudy více nejedu -.
Daleko
lepší to bylo v Ráji dřevěných soch. Autor od mé minulé
návštěvy vyrobil dalších aspoň deset výtvorů (druhý tygr,
další medvěd, jezevci, orel, lev, pašík, klát s medvědy, srnec
…) a jsou výborné. Je vidět, že se své věci věnuje a návštěva
opravdu stojí za to.
Tygr hlídá vchod |
Medvědi už jsou v Beskydech doma |
Ferina se plíží pod oknem |
Zrovna
tak je to s peřejemi. Tentokrát jsem u nich byl – snad poprvé –
sám. Měl jsem čas si je důkladně prohlédnout. Pořádně, celé
a tam, kde jsem chtěl. Nikdo na břehu nehoukal „pojď už“,
nikdo neopruzoval, že něco nestihne. Dokonce zde ani nikdo nebyl.
Retrívra nepočítám, byl to kamarád a kus přírody, který to
zde pěkně doplňoval. Slunce, voda, léto, vánek – naprostost.
peřeje Ostravice
No
a pak – plně relaxován – vyrážím zpět. Je to z kopečka, je
to radost, jak to upaluje samo, bez benzinu, bez kraválu, bez
námahy. Jen ji trochu kazí to vědomí, že budu muset někde najet
těch 18 chybějících km.
Baška
přehrada, bramborák, krása, jistě. Baška, to je jistota. Pecka,
paráda. Ve mně, celoživotním protikomančovi, vzbuzuje nadšení
tím, jak je dobře postavena. Dobře udržována. Považte!
Baška - přehrada pod horami |
Abych
se trochu povyrazil a odpočal tělesně i duševně, zastavuji se ve
Frýdku – Místku u Jima. Taky tam tuším kafe. Máme před
vydáním jeho první knížky, zpracováváme jeho čtyřicetileté
básnické, výtvarné a fotografické dílo, takže je o čem
povídat. Pauza uběhla jak ta voda a musel jsem prchnout. Jim by
ještě probíral to i ono, dokonce mě přemlouval, ať tam zůstanu
a na stovku se vybodnu. A to tedy ne! Adieu někdy a vyrážím na
Skalický okruh. Nadjet těch 18 chybějících kiláků. Krásných,
v poklidném letním večeru idylických, podbeskydských
kiláčků, vhodných tak akorát aby se poeta inspiroval – ale jak
se mi nechtělo! Vlekly se a vlekly, nějakých 70 km už bylo za mnou a
bylo to poznat. Naštěstí je kolobrnda kouzelný vynález, který i
z té vnucené zajížďky udělal postupně zážitek. Ono to nejde
se pořád jen dřít v té neutuchající kráse...
Nově upravené přírodní koupaliště ve Frýdku - Místku U splavu už slouží veřejnosti
No
a jedeme domů. Je to závod s časem. Za světla nedojedu, ale možná
dorazím ne za úplné tmy. A taky jo. Na okraji Šenova jsem musel
začít svítit. Padl soumrak bledý a rychle tmavnul. Na tachometru
bylo 98 km, tak jsem to vzal přes Vráclaví s tím, že to domů ty
dva kilometry budou. Nevěřil bych, jak můžou být poslední dva
kilometry dlouhé. Jedu, jedu, už je regulérní tma a ta stovka na
počítadle ne a ne naskočit – ono to přestalo fungovat! Po
několika pokusech bylo jasno: cyklocomputer mám bezdrátový, obě
světla akumulátorová. Jakmile jsem zapnul to přední, elektrické
děje prostě přehlušily tachometr a bylo vymalováno. Obojí jsou
to prima věci, ale jakmile rozsvítím, tachoš nepočítá. Takže
mám stovku už za sebou, jen o tom nevím. A proto rovnou domů. A
ještě k hospodě, protože tu cifru na tachometru stejně chci.
100. Tak. Je to důkaz.
Takže
jsem ve skutečnosti ujel jako loni asi tak těch 102 km. Fyzicky bych
opět mohl ještě dále, ale prakticky ne, neboť již byla tma
tmoucí. Přetáhl jsem časový limit řkoucí “do večera“.
Zjevil jsem se doma po půl desáté a to už venku bylo „nevidím“.
Nějaká
velká únava se nekonala, dokonce jsem začal přemýšlet, že
kdybych si vybral nejdelší den v roce, mohl bych zkusit, kolik od
vidím do nevidím opravdu ujedu a co vydržím. Až jsem se toho
lekl.
A
jinak druhá stovka už zdaleka není to, co ta první. 100 km je
pořád 100 km. Je to kus světa, ale ten pocit novátorství, toho,
že jeden dělá něco velkolepého, ten nebyl. Spíš jako by
vystrkovalo růžky malé zklamáníčko. „Každému je to putna.
Nikoho to nezajímá. Ani se s tím nebudeš moci pochlubit, abys
nebyl otravnej.“
Nu, je to tak nějak. První stovka na koloběžce se prostě dá zažít jen napoprvé.
Nu, je to tak nějak. První stovka na koloběžce se prostě dá zažít jen napoprvé.
červen
2018
Komentáře
Okomentovat