Trifolium pratense

Frčel jsem na kolobce
směrem na Žermanice,
na vrchu Kohout
podivil jsem se převelice.

Kde roky byla jenom
řepka či kukuřice
červený jetel kvete.
To už dnes jen tak nenajdete.

Z druhé strany je krásné obilí.
Odtrhnout oči jsme nemoh´
ani na chvíli.

Ty květy jetele tvoří 
celé moře rudé.
A to kvést teprve začínají.
Za pár dní  té barvy nevídané
zde celý oceán snad bude.

Uprostřed pole s motykou
hýbá se chasník osamělý.
A všude kolem stovky námořníčků
- motýli, brouci, ale nejvíc včely.

Dnes probíhají zde žně nektaru.
Do košíků, pěkně ručně,
bez mechanizace, postaru.

Tolik včel jsem snad viděl naposledy
v kroměřížské Podzámecké zahradě.
Je jich teď tady na jeteli
jak vlnek na té Žermanické přehradě.

Všichni ti drobní plavčíkové,
celé ty houfy hmyzích námořníků,
vzdávají díky tomu kapitánovi
tam vprostřed pole
za to, že mohlo dojít
k tomuhle okamžiku.

V prohřátém vzduchu 
slunečního dne 
začínajícího léta
pilně se svému dílu věnují,
jak tomu bylo na počátku světa.

Každý ten malý okřídlenec
bzučivě zpívá a snaží se
nasbírat co nejvíce.
Na kraji pole sedím a doplňuji:
nejsou jich stovky,
jsou jich tisíce.

Lidi, tohle je vážně
dobré dílo.
Někdo už na to přišel.
Někomu zkrátka zapálilo.
Ten chlapík vprostřed pole
ten není jenom kapitánem.
V mých očích je to kus chlapa,
který na své půdě je pánem.

Seděl jsem u toho pole přes hodinu.
Tak se mi to tam zalíbilo.
Když vyjel jsem zas do těch Žermanic,
přál jsem mu v duchu,
aby se celé dílo vydařilo.

Ten chlapík, který začal 
hospodařit tak, jak se má
na tom svém vlastním poli,
udělal pro nás všechny víc,
než Hradní Pán, 
který ukazuje politiku:
"Támhle si stoupni!" 
svou holí.

31.5.2019







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

CHOROŠ